Powered By Blogger

2025/10/18

🔧🔧🔧🔧🔧🔧DEN PÅHITTIGA MÄNNISKAN🔹🔹🔹🔹🔹🔹

 frĂ„n lievagnar till dagens rullande vagnfĂ€stningar

Den första stridsvagnen-1917-FotokÀlla okÀnd

Stridsvagnen sĂ„ som vi ser den , i krigsfilmer och nyhetsreportage, ta sig fram överallt och bryta ner försvarsverk, kan tyckas vara  ett utmĂ€rkt exempel pĂ„ modern militĂ€r ingenjörs konst. men uppslaget till ett fordon starkt nog att föra artilleri och samtidigt i stĂ„nd att skydda sin besĂ€ttningen mot fientlig eld Ă€r mĂ„nga hundra Ă„r gammalt. Redan 1335 framkastade Guido da Vigevano i Frankrike ideen till bepansrad stridsvagn, och 1484 gjorde Lionardo da Vinci ritningar till en sĂ„dan. 
Men redan före Lionardo hade pansarvagnar visat sitt vĂ€rde i praktiken, och det med förödande verkan. 
Uppfinnaren var jan Zizka, ledaren för Husiterna i Böhmen. NÀmligen en vagnfÀstning. Den utgjordes av en tung fyrhjulig vagn dragen av flera hÀstar och bepansrad med jÀrnplÄtar. BesÀttningen sköt med armborst och bössor genom skottgluggar i plÄten.

Den moderna stridsvagnen med sina larvfötter, sitt tunga pansar och sin grova bestyckning konstruerades 1915 av Engelsmannen Ernest Swinton för att sĂ€tta in mot Tyskarna i första vĂ€rldskriget. Den var som gjord för att bryta dödlĂ€get i skyttegravskriget, men den hann aldrig tillverkas i tillrĂ€ckligt stort antal, för att fĂ„ en avgörande betydelse. 
Den förste Svenska stridsvagnen-1923-Renult FT vagn "Putte"

De första exemplaren skeppades över till Frankrike i augusti 1916 och de kom lÀnge att kallas för tanks, gör sÄ Àn i dag, dÀrför att lÄrarna som de fraktades i av sÀkerhetsskÀl var mÀrkta " WATER TANKS ". dagens stridsvagnar har uppdaterats en del genom Ären, till rullande dödsmaskiner idag ///// Robert G



MĂ€nniskan har varit pĂ„hittig och uppfunnit nya grejer i alla tider. Vissa anser att det framförallt Ă€r uppfinningarna som drivet historien och mĂ€nniskans utveckling framĂ„t, fram till vĂ„ra dagar. Medeltiden varade i tusen Ă„r. Under den hĂ€r tiden Ă€gde en rad teknologiska förĂ€ndringar rum som skulle fĂ„ stor betydelse för medeltidens mĂ€nniskor, men ocksĂ„ för den efterföljande historien.                                    Vetenskap och teknik 1500-1776. En ny vĂ€rldsbild tar form
Nya tiden var en tid av stora förÀndringar. Under 1500-talet hade idén om en ny vÀrldsbild börjat vÀxa fram dÀr jorden inte lÀngre betraktades som centrum i universum.
Vetenskap och teknik 1776-1914. Den industriella revolutionen förvandlade Europa frÄn ett jordbrukssamhÀlle till ett industrisamhÀlle. Industrialiseringen av Europa var en process som spreds gradvis frÄn vÀst till öst under hela 1800-talet.
Vetenskap och teknik 1914-1991. Ingen annan epok i mĂ€nniskans historia har genomgĂ„tt en lika stor och betydande teknisk utveckling som ”det korta 1900-talet” (1914-1991). Under perioden förĂ€ndrades mĂ€nniskans villkor radikalt. Mellan Ă„ren 1914 och 1991 skedde en mĂ€ngd tekniska genombrott, sĂ€rskilt gĂ€llande transporter och informationsspridning.
Nu Àr det vetenskap och teknik 2000- och framÄt. Allt det vi tyckte var framtid, lÄngt fram mi tiden. Lever vi i nu, vÄr nutid.

 Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photo : Robert G

Inga kommentarer: