Powered By Blogger

2023/04/23

_______________PHOTOJOURNALISM_IN TIME_______________

 TALES BY LIGHT_ LAST DEADLY JOURNEY

Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Stephen Dupont

Stephen Dupont

 Fotografering är det närmaste jag vet att utforska det okända, vi är upptäckare av ljus, eller hur. Fotografering är en gåva. Du tar inte bilder, du får dem.

Ett pågående projekt kring döden. Manikarnika Ghat, Varanasi Indien. Stephen Dupont är en australisk konstnär som arbetar med fotografi och dokumentärfilm. Han är mest engagerad i långsiktiga personliga projekt. Född i Sydney 1967 växte han upp i de västra förorterna och södra högländerna under tuffa sociala förhållanden och fördrivning, med föräldrar som jobbade som socialarbetare som var heltidsvårdare av statliga avdelningar. Stephen är känd över hela världen för sin oroade fotografering av människors tillstånd, krig och klimat. Hans bilder har fått internationellt erkännande för sin konstnärliga integritet och värdefulla inblick i människor, kultur och samhällen som snabbt försvinner från vår värld.

Han bor för närvarande i Sydney med sin familj där han delar upp sin produktion där med uppdrag och långsiktiga projekt inom fältet. Han är fotograf, konstnär och dokumentär filmskapare. 

Ett pågående projekt kring döden. Manikarnika Ghat, Varanasi Indien.  Ghat, den huvudsakliga brinnande ghat, är den mest lovande platsen för en hindu att kremeras. Döda kroppar hanteras av utstötningar som kallas doms och transporteras genom gränderna i gamla stan till den heliga Ganges på en bambubår, svadad i tyg. Liket doused i Ganges före kremering.

Enorma högar med ved staplas längs toppen av gatten; varje stock vägs noggrant på gigantiska skalor så att priset på kremering kan beräknas. Varje träslag har sitt eget pris, sandelträ är det dyraste. Det finns en konst att använda precis tillräckligt med trä för att helt förbränna ett lik. Du kan se kremeringar men alltid visa vördnad genom att bete dig respektfullt. Fotografering är strängt förbjudet. Du kommer nästan garanterat att ledas av en präst, eller mer sannolikt en guide, till övre våningen i en närliggande byggnad där du kan se kremeringar som äger rum och bad sedan om en donation (i dollar) mot träkostnaden . Om du inte vill göra en donation, följ inte dem.

Ovanför stegen finns en tank som kallas Manikarnika-brunnen . Parvati sägs ha tappat sin örhänge här och Shiva grävde tanken för att återställa den och fyllde depressionen med sin svett. Den Charanpaduka , en platta av sten mellan brunnen och ghat bär fotspår gjorda av Vishnu. Priviligerade VIP kremeras på Charanpaduka, som också har ett tempel tillägnad Ganesh.
























Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Stephen Dupont


 Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photojournalism In Time©Photo:Robert G

Photojournalism in Time Är det senaste webb verktyg inom Street Scene Worldwide photo group. Bildjournalistik är en särskild form av journalistik som skapar bilder för att berätta en nyhet. Nuförtiden är det vanligtvis bara stillbilder, i seriösa nyhetsrapporteringar, som åsyftas. Bildjournalistiken skiljer sig från andra närbesläktade grenar inom fotografin på följande. En bildjournalists vardag går ut på att ständigt anpassa sig och gilla läget. Fotografen ska kunna tänka nytt på en sekund och se sig om efter nya möjligheter inom de snäva ramar som begränsar uppdraget: att göra något visuellt intressant av en verklighet som inte är det, ofta under tidspress och inte sällan med relativt motvilliga modeller. Photojournalism in Time kommer att arbeta genom de riktlinjer som arbetats fram av : The Umbrella Photographic Institute:Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene

Inga kommentarer: