Powered By Blogger

2021/03/13

_______________PHOTOJOURNALISM_IN TIME_______________

 ALLT SOM ÄR FAST FÖRFLYKTIGAS

Photo Subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photo: Marchand / Meffre


    THE RUINS OF DETROIT (2005-2010)

Två Franska fotografer Yves Marchand och Romain Meffre började fotografera ruiner 2001. Bla.a ifrån Detroit ruinernas stad. Det resulterade i utställningar och bildspel som har visats världen över. Staden Detroit var i början 1900-talet bilarnas huvudstad. Motor City var en förebild för det Urbana och Industrialiserade samhället. I början av 2000-talet, då bilproduktionen för länge sedan lämnat USA för Asien, är den istället en stark symbol för en övergiven 1900-tals kapitalism. Allt som är fast förflyktigas.

I slutet av 1900-talet skulle mänskligheten uppfylla en gammal dröm. Ett snabbt och autonomt förflyttningsmedel blev långsamt verklighet för ingenjörer och en ny era utvecklades, bilindustrin och blev en industriell revolution. Visionära ingenjörer och entreprenörer strömmade till. 1913 byggde den nya biltillverkaren Henry Ford den första storskaliga monteringslinjen. och inom några år blev Detroit huvudstad för  bilindustrins massproduktions vagga. Detroit växte och fina stadsdelar visar stadens rikedomar.

Detta blev också början till stadens förfall. Under 50-talet när bilen flyttade människor snabbare och längre, började det växa fram nya förorter som folk flyttade till. Avindustrialisering och segregation ökade. Bilindustrin började lämna USA för Asien. Och inom 50 år tömdes nästan Detroit på människor och bilindustrin. Idag räknas Detroit som en stad i mumifiering, resterna av ett stort imperiums bortgång /// Rggus




















 Institute: Photo Subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photo: Marchand / Meffre


 Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photojournalism In Time©Photo:Robert G

Photojournalism in Time Är det senaste webb verktyg inom Street Scene Worldwide photo group. Bildjournalistik är en särskild form av journalistik som skapar bilder för att berätta en nyhet. Nuförtiden är det vanligtvis bara stillbilder, i seriösa nyhetsrapporteringar, som åsyftas. Bildjournalistiken skiljer sig från andra närbesläktade grenar inom fotografin på följande. En bildjournalists vardag går ut på att ständigt anpassa sig och gilla läget. Fotografen ska kunna tänka nytt på en sekund och se sig om efter nya möjligheter inom de snäva ramar som begränsar uppdraget: att göra något visuellt intressant av en verklighet som inte är det, ofta under tidspress och inte sällan med relativt motvilliga modeller. Photojournalism in Time kommer att arbeta genom de riktlinjer som arbetats fram av : The Umbrella Photographic Institute:Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene

Inga kommentarer: