THE EVOLUTION OF PHOTOGRAPHY_del 5
Institute of Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Rggus Reflection
Om du skriver ut dem.....kommer de..... NĂ€sta steg i fotografins utveckling gör att vi gĂ„r frĂ„n Daguerreotypens tid till en tid med mycket detaljerad och reproducerbar fotografisk bildbehandling. Fram till dess var fotografier direkta positiva och unika och kunde inte skrivas ut pĂ„ nytt. Vilket innebĂ€r att det enda sĂ€ttet att göra en kopia av ett befintligt tryck var att göra ett fotografi av det faktiska trycket. Om de var omskrivbara, som kalotypen, var detaljerna och kontrasten inte sĂ€rskilt kvalitativa. Allt detta skulle snart förĂ€ndras. Ă
ret Àr nÄgon gÄng runt 1850 och Frederick-Scott-Archer , en skulptör i handeln (tidigare arbetade han som silversmed), har fotograferat sina statyer med talbotypen / Calotype bearbeta. Han finner att bilderna som producerats med denna metod inte var av tillrÀcklig kvalitet för hans behov. SÄ vad gör man nÀr man befinner sig i en situation dÀr det bara finns en sak man kan göra ( det Àr fyra om man rÀknar) , nÄgon? Tja uppenbarligen uppfinner en ( det Àr fem) en helt ny fotografisk process. Den nya metoden Fred uppfann kallades collodion-processen.
Processen med tillverkning av kollodionstryck Àr i huvudsak anvÀndningen av nÄgon typ av styvt material (oftast glas) som sedan tvÀttades i en kollodionlösning som hade blandats med silverbromid eller silverjodid. Resultatet var att den ljuskÀnsliga silverföreningen suspenderades i kollodionen pÄ plattans yta. kanske Àr en av de lÀttare identifierbara smakerna av kollodionsprocessenden av fÀrgtonen. TvÄ mÀn, Hamilton Smith frÄn Amerika och WilliamKloen frÄn Storbritannien, patenterade processen nÀstan samma Är, 1856. TonfÀrgen blev allestÀdes nÀrvarand som den fotografiska process genom vilken de flesta bilder frÄn det Amerikanska inbördeskriget och mÄnga av " gammal timey"Klassiska bilder som vi Àlskar frÄn den viktoriska eran skapades.
Processen anvÀnde en tunn jÀrnplatta, (jÀrn, egentligen inte tenn) som hade lackats svart. den lackerade jÀrnbiten behandlades sedan med antingen en vÄt eller torr emulsion av silverhalogenid och kollodionsemulsion. Den senare torra processen blev den mycket mer gynnade metoden eftersom den gjorde det möjligt att bereda plattor innan de behövdes för att göra ett fotografi.
Utvecklingen var ocksÄ snabb och för första gÄngen kunde fotografer producera bilder pÄ nÄgra minuter frÄn början till slut. Utskrifterna var ocksÄ mycket mer hÄllbara Àn nÄgra andra fotografier som kom före dem sÄ att utskrifter kunde bÀras i kappfickor och damvÀskor. Detta gav utan tvekan upphov till de allra första fallen att fÄngas av förÀldrar som vill visa upp bilder av sina barn till ointresserade vÀnner och slÀktingar.
Fotografins historia börjar i början av 1800-talet, nÀr tekniska innovationer möjliggjorde fÄngandet av bilder genom ljuskÀnsliga material. Daguerreotypin, uppkallad efter den franske uppfinnaren Louis Daguerre, var en av de första fotografiska teknikerna och blev snabbt populÀr pÄ 1840-talet. En konstform som fÄngar ögonblick och berÀttar historier. Och har sedan dess utvecklats genom flera epoker, frÄn plÄtfotografi till film och nu digital fotografering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar