THE EVOLUTION OF PHOTOGRAPHY_Del 2

Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene©History
Det började med en lÄda. Innan selfies, digitalkameror och bildflöden fanns det bara en lÄda. En lÄda och ett hÄl.
För ungefĂ€r 190 Ă„r sedan skapade Joseph NicĂ©phore NiĂ©pce det som tros vara vĂ€rldens Ă€ldsta bevarade fotografi – en utsikt frĂ„n ett fönster pĂ„ hans gods i Le Gras, i Bourgogne, Frankrike. Vi kommer att Ă„tervĂ€nda till NiĂ©pce lĂ€ngre fram i serien. Men fotografins ursprung strĂ€cker sig lĂ„ngt lĂ€ngre tillbaka Ă€n sĂ„. Faktum Ă€r att vi mĂ„ste resa över ett helt Ă„rtusende bakĂ„t i tiden.
Som med mÄnga stora uppfinningar Àr fotografins historia kantad av kontroverser, parallella upptÀckter och tvivelaktiga ansprÄk. Men det mest sannolika Àr att allt började i Kina, med en förbluffande enkel uppfinning: Camera Obscura.
Camera Obscura – Mörkrets öga
Namnet kommer frĂ„n latin och betyder ”mörkt rum”. Principen Ă€r lika enkel som genial: en ljussĂ€ker lĂ„da – eller ett rum – med ett litet hĂ„l pĂ„ ena sidan. NĂ€r ljus passerar genom hĂ„let projiceras en upp-och-nedvĂ€nd bild av omvĂ€rlden pĂ„ den motsatta vĂ€ggen.
De första kÀnda beskrivningarna av detta fenomen gÄr tillbaka till 400-talet, bÄde i Kina och i den grekiska vÀrlden. Filosofer och vetenskapsmÀn som Mozi, Aristoteles och senare Alhazen (Ibn al-Haytham) utforskade ljusets natur och lade grunden för optikens utveckling.
En urÄldrig drift att minnas
MĂ€nniskan har alltid haft ett behov av att dokumentera sin omvĂ€rld – frĂ„n grottmĂ„lningar för 40 000 Ă„r sedan till dagens bildflöden i sociala medier. Vi har velat bevara det vi ser, det vi kĂ€nner, det vi upplever. Och Ă€ven om dagens kameror Ă€r teknologiska underverk, bygger de fortfarande pĂ„ samma grundprincip som Camera Obscura: ljus som passerar genom en öppning och skapar en bild.
Skillnaden? Idag Ă€r lĂ„dan mindre, snabbare och digital. Men driften att minnas – den Ă€r evig.
Camera Obscura – Mörkrets öga
Namnet kommer frĂ„n latin och betyder ”mörkt rum”. Principen Ă€r lika enkel som genial: en ljussĂ€ker lĂ„da – eller ett rum – med ett litet hĂ„l pĂ„ ena sidan. NĂ€r ljus passerar genom hĂ„let projiceras en upp-och-nedvĂ€nd bild av omvĂ€rlden pĂ„ den motsatta vĂ€ggen.
De första kÀnda beskrivningarna av detta fenomen gÄr tillbaka till 400-talet, bÄde i Kina och i den grekiska vÀrlden. Filosofer och vetenskapsmÀn som Mozi, Aristoteles och senare Alhazen (Ibn al-Haytham) utforskade ljusets natur och lade grunden för optikens utveckling.

Som mÀnniskor verkar vi ha ett omÀttligt behov av att dokumentera livet, vÄra handlingar, handlingar frÄn andra djurarter, allt och allt omkring oss. Medan kamerans stÀndigt nÀrvarande, allmÀnt tillgÀngliga karaktÀr i den moderna vÀrlden gör detta alltför enkelt, Àr strÀvan att producera en permanent registrering av livets meningsfulla, och inte sÄ meningsfulla hÀndelser. Och inte alls ett begrepp som bÀrs av den senaste tekniska prestationen.
SÄ lÄgteknologiskt som det lÄter överförs principen för Kamera Obscura Àven idag i varje existerande kamera. Ljus kommer in i en ljussÀker enhet (kameran) genom en öppning (lins, blÀndare) och visar en bild. Det enda som har förÀndrats Àr formen pÄ ljussÀkra anordning och det sÀtt pÄ vilket bilden spelas in. TÀnk till exempel pÄ grottmÄlningar som gÄr tillbaka till 40 000 Är sedan, som ofta visar scener som involverar vilda djur och konturer av mÀnskliga hÀnder. Och du behöver bara gÄ tillbaka till omkring 4:e och 5:e Ärhundradet f.kr.för att inse att de stora forntida kinesiska och grekiska sinnena redan hade tagit tag i de grundlÀggande principerna för optik och var ganska bekanta med pinhole kameran eller camera obscura.

Fotografins historia börjar i början av 1800-talet, nÀr tekniska innovationer möjliggjorde fÄngandet av bilder genom ljuskÀnsliga material. Daguerreotypin, uppkallad efter den franske uppfinnaren Louis Daguerre, var en av de första fotografiska teknikerna och blev snabbt populÀr pÄ 1840-talet. En konstform som fÄngar ögonblick och berÀttar historier. Och har sedan dess utvecklats genom flera epoker, frÄn plÄtfotografi till film och nu digital fotografering.
Images is subject to copyright/Malmö/Sweden/Street Scen ©Photo:Robert G
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar